Notatka
ze spotkania przedstawicieli
Pozarządowych Organizacji Ekologicznych i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w dn. 11.06.1999
Przedmiotem spotkania było omówienie listy Propozycji zmian w obecnie obowiązujących
w NFOŚiGW procedurach i zasadach udzielania pomocy finansowej na zadania z zakresu edukacji ekologicznej (w załączeniu), sformułowanej przez przedstawicieli Pozarządowych Organizacji Ekologicznych i przesłanych do Zarządu NFOŚiGW w maju br.
W spotkaniu uczestniczyli
- ze strony NFOŚiGW:
- Lech Płotkowski, Zastępca Prezesa Zarządu,
- Barbara Kłoszewska, Dyrektor Departamentu Nauki i Promocji,
- Ewa Majewska, Wydział Promocji i Informacji,
- Jan Ołdakowski, Kierownik Wydziału Promocji i Informacji.
- ze strony POE:
- Mirosław Gawęda, Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej, Kraków,
- Paweł Głuszyński, przedstawicie POE w Radzie Nadzorczej NFOŚiGW,
- Marcin Hyła, Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
- Leszek Michno, Milieukontakt Oost Europa,
- Ryszard Skrzypiec, Federacja Zielonych - Tychy,
- Grzegorz Wojsław, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot,
- Andrzej Żwawa, Wydawnictwo "Zielone Brygady".
Przedstawiciele NFOŚiGW udzielili następujących wyjaśnień do listy pytań przesłanych przez POE:
- Procedura oceny wniosków i podpisania umów ma zostać usprawniona, a czas jej trwania ma nie przekraczać okresu trzech miesięcy - w przypadku dostarczenia przez wnioskodawców kompletu dokumentów;
Przedstawiciele POE podkreślili, że jest to jeden z najważniejszych problemów, przed jakim stają wnioskodawcy. Wydłużanie terminu podpisania umowy przez NFOŚiGW powoduje,
że w niektórych przypadkach nie jest możliwe zrealizowanie założonych celów projektu,
a nawet grozi niestabilnością organizacji.
- Częstotliwość i konkretne terminy rozpatrywania wniosków dla prasy ekologicznej mają ulec zmianie tak, aby czasopisma otrzymywały środki począwszy od pierwszych dwóch miesięcy danego roku kalendarzowego;
- Lista przedsięwzięć, które mogą być finansowane z środków NFOŚiGW jest modyfikowana
i zostanie poszerzona o nowe pozycje - np. wykorzystanie w działaniach edukacyjnych
i informacyjnych sieci Internet;
- Wkład własny organizacji - według przedstawicieli NFOŚiGW, POE są zachęcane
do wykazywania tej grupy kosztów;
Zdaniem POE "wkład własny" wymaga dalszego doprecyzowania, przynajmniej w procedurach wewnętrznych NFOŚiGW, a informacja co i w jakim zakresie może być uznane za "wkład własny" wnioskodawcy powinna być udostępniona zainteresowanym;
- Sposoby przekazywania środków na działania, ich zabezpieczenie i rozliczanie. Przedstawiciele NFOŚiGW poinformowali, że jest możliwe prefinansowanie projektów, jednak w materiałach informacyjnych Funduszu nie ma o tym mowy, jak i nie ma ustalonych procedur wewnętrznych przyznawania tego typu dofinansowania;
POE postulują o wypracowanie procedury prefinansowania projektów;
Do pozostałych postulatów pkt. 5 przedstawiciele NFOŚiGW nie udzielili informacji;
- Zakup środków trwałych ze środków NFOŚiGW jest możliwy tylko dla projektów realizowanych przez kwalifikowane centra edukacji ekologicznej, oraz parki krajobrazowe
i narodowe;
Przedstawiciele NFOŚiGW poinformowali, że w przypadku innych projektów POE mogą otrzymać środki trwałe w formie leasingu na czas realizacji finansowanego zadania.
Brak jednak informacji o zasadach udzielania tej pomocy w materiałach informacyjnych Funduszu;
- Długoterminowe instrumenty współfinansowania przez NFOŚiGW realizacji przedsięwzięć
z zakresu edukacji ekologicznej są stosowane, jednak rozpatrywane są indywidualnie
dla danego wniosku;
POE zwracają się o ujednolicenie procedur w tym zakresie i określenie potencjalnych ram czasowych;
- Uproszczenie formularzy wniosków na realizację przedsięwzięć nieinwestycyjnych
(nie omawiano)
- Dodatkowe zespoły ekspertów w ramach Funduszu, do oceny nie tylko prasy ekologicznej,
ale także pozostałych wniosków z zakresu edukacji ekologicznej;
Postulat ten wymaga dalszych rozmów;
- Podział kompetencji pomiędzy Funduszami różnego szczebla. Sprawę tą omówiono na przykładzie obowiązku dostarczenia przez Wojewódzkie Fundusze do NFOŚiGW list potencjalnych zadań do dofinansowania w roku 2000.
POE otrzymało sprzeczne wyjaśnienia od pracowników NFOŚiGW o obowiązku przygotowania informacji o proponowanych działaniach (wnioskach) na rok 2000. Na przyszłość postuluje się sprecyzowanie i ujednolicenie przekazywanych informacji do funduszy niższego szczebla oraz do wnioskodawców.
Ponadto przedstawiciele POE zwrócili się z prośbą do Zarządu NFOŚiGW o:
- ujednolicenie wewnętrznych procedur Funduszu, szczególnie tych, które możnaby określić mianem "zwyczajowych", a o których brak informacji w materiałach NFOŚiGW;
- udostępniania możliwie najszersze informacji o zasadach i procedurach NFOŚiGW
- np. w formie "przewodnika" oraz w sieci Internet;
- ścisłe określenie, jakie dodatkowe dokumenty są wymagane od wnioskodawców;
- określenie trybu konsultacji i współpracy NFOŚiGW z POE.
Przedstawiciele NFOŚiGW zobowiązali się do przedstawienia listy postulatów POE
oraz pozostałych dyskutowanych w trakcie spotkania kwestii Zarządowi oraz Radzie Nadzorczej.
Notatkę sporządzono na podstawie zapisów M. Gawędy, M. Hyły oraz niżej podpisanego
Paweł Głuszyński
Propozycje zmian do obecnie obowiązujących w NFOŚiGW procedurach i zasadach udzielania pomocy finansowej na zadania z zakresu edukacji ekologicznej
- Zwiększenie częstotliwości oraz skrócenie procedury rozpatrywania wniosków
o dofinansowanie przez NFOŚiGW:
- ścisłe trzymanie się przez NFOŚiGW ustalonych procedur i terminów;
- procedura oceny wniosków i podpisania umowy powinna trwać nie dłużej niż 3 miesiące od końca okresu przyjmowania wniosków. W ciągu pierwszych dwu miesięcy następuje rozpatrzenie wniosku wraz z podjęciem wiążącej decyzji - w tym okresie powinny także zmieścić się ewentualne konsultacje na temat wysokości udzielonego dofinansowania przez NFOŚiGW. Ostatni miesiąc to czas na podpisanie umowy, w którym nie można już dokonywać zmian w przedmiocie wniosku (np. obniżać wysokości dofinansowania).
- Zmiana terminu rozpatrywania wniosków dla prasy ekologicznej:
- proponuje się wprowadzenie jednego terminu dla składania i rozpatrywania wniosków;
- terminy złożenia wniosku i podpisania umowy powinien być tak dobrany, aby umożliwiał wydawnictwom podpisanie umów z kolporterami (w tym i "Ruch") na następny rok kalendarzowy.
- "Lista przedsięwzięć priorytetowych NFOŚiGW":
- rozszerzenie listy tak, aby ujmowała wszystkie ważne działania w zakresie edukacji ekologicznej (np. Internet);
- usunięcie sztucznych zapisów, jak np. "IX Programy w dziedzinie edukacji ekologicznej" pkt. 1. "Rozwój bazy służącej realizacji programów edukacyjnych w (...), sieci "zielonych szkół" (...)". (wykonane)
- Wkład własny organizacji:
- opracowanie przez NFOŚiGW jasnej wykładni pozycji pt. "wkład własny". Postulujemy jak najszersze rozumienie tej pozycji, zwrócenie szczególnej uwagi na takie pozycje, jak wolontariat;
- podniesienie wagi punktowej pozycji "wkład własny" organizacji w systemie punktowej oceny wniosków.
- Sposoby przekazywania środków na działania, ich zabezpieczenie i rozliczanie:
- wprowadzenie zasady prefinansowania zadań przeznaczonych do dofinansowania przez NFOŚiGW w transzach. I transza w wysokości do 25% całości dofinansowania powinna być przekazana po podpisaniu umowy na konto organizacji przed rozpoczęciem przez nią realizacji zadania. Przekazywanie kolejnych transz po rozliczeniu poprzedniej. Częstotliwość rozliczania transz: kwartalna;
- zabezpieczeniem realizowanego przedsięwzięcia jest weksel oraz część ostatniej transzy (w wysokości pomiędzy 5 - 10%) wypłacanej po zakończeniu i pełnym rozliczeniu zadania;
- umożliwienie finansowania ze środków NFOŚiGW kosztów ogólnych i osobowych organizacji, a także kontraktowanie przez WFOŚiGW na realizację zadania jednoosobowych firm - na wzór NFOŚiGW;
- dopuszczenie możliwości udzielania 100% dofinansowania przedsięwzięcia. (możliwe)
- Zakup środków trwałych ze środków NFOŚiGW:
- dopuszczenie możliwości zakupu środków trwałych ze środków finansowych Funduszu;
- opracowanie klarownego ich rozliczania po zakończeniu projektu, sposobu przejmowania na własność przez organizacje lub zwrotu do Funduszu.
- Długoterminowe instrumenty współfinansowania przez NFOŚiGW realizacji przedsięwzięć z zakresu edukacji ekologicznej:
- opracowanie przez NFOŚiGW długoterminowych instrumentów współfinansowania przedsięwzięć, jak listy intencyjne, umowy wieloletnie i podobne.
- Uproszczenie formularzy wniosków na realizację przedsięwzięć nieinwestycyjnych.
- Dodatkowe zespoły ekspertów w ramach Funduszu:
- przekształcenie Komisji ds. prasy w Komisję ds. edukacji ekologicznej lub likwidację tej pierwszej w ogóle.
- Podział kompetencji pomiędzy Funduszami różnego szczebla:
- w celu uniemożliwienia lub ograniczenia odmawiania dofinansowywania działań przez WFOŚiGW lub fundusze niższych szczebli w danym zakresie ze względu na zasięg działania Funduszu należy dokonać opracowania podziału kompetencji (zakresów) poszczególnych Funduszy.
- Ujęcie przygotowanych propozycji w "Zasadach udzielania pomocy finansowej ze środków NFOŚiGW" od roku 2000.
Wykonane (częściowo):
Poprawa polityki informacyjnej Funduszu np. przez powołanie osoby (komórki organizacyjnej) do udzielania informacji w sprawie dofinansowania przedsięwzięć:
- o terminach i procedurach składania wniosków;
- o rozstrzygnięciach.
- = -
[ Wstecz ] [ Strona główna ZB ]