Czy wiesz co jesz? Greenpeace daje polskim konsumentom narzędzie do robienia zakupów bez GMO
Greenpeace daje polskim konsumentom narzędzie do robienia zakupów bez GMO
4.8.2006 w Warszawie Greenpeace w towarzystwie znanego publicysty kulinarnego Macieja Kuronia przedstawił poradnik „Czy wiesz co jesz? Zakupy bez GMO”. W warszawskiej restauracji „Zielony Świat” kucharze z Izraela, Irlandii, Palestyny i Polski przygotowywali potrawy pochodzące z ich stron, używając wyłącznie produktów niezawierających GMO (organizmów genetycznie zmodyfikowanych).
Poradnik powstał na podstawie pisemnych deklaracji 33 największych sieci detalicznych oraz 56 głównych producentów żywności, którzy wypełnili kwestionariusz przygotowany przez Greenpeace. W publikacji pogrupowano najbardziej popularne produkty na kategorie oraz wykazano, które sieci detaliczne sprzedają produkty zawierające GMO, a które nie. Badania PBS*) pokazują, że 76% Polaków nie chce kupować żywności manipulowanej genetycznie.
„Dzięki poradnikowi każdy z nas może zabezpieczyć się przed nieświadomym kupnem produktu zawierającego GMO. Takie same przewodniki ukazały się, w poprzednich latach, w większości krajów Europy, gdzie rynek jest już praktycznie zamknięty dla GMO. Cieszę się, że wreszcie udało nam się przygotować taki poradnik w Polsce” – powiedziała Joanna Miś, koordynatorka projektu „Zakupy bez GMO”.
Poradnik został dołączony do rozprowadzanego w Salonach Prasowych Ruchu i w EMPiKach numeru 3/2006 „Zielonych Brygad. Pisma Ekologów”. Jest stale aktualizowany i dostępny na stronie internetowej www.greenpeace.pl.
Wprowadzona w 2004 r. regulacja unijna nakazuje znakowanie wszystkich produktów zawierających GMO. Niestety legislacja zawiera lukę - produkty wytworzone ze zwierząt karmionych paszą GMO nie muszą być znakowane. Greenpeace dąży do tego, aby również takie produkty musiały być znakowane w całej Europie i zbiera podpisy pod żądaniem usunięcia tej luki. Podpis pod petycją w tej sprawie można złożyć na stronie http://www.greenpeace.pl/StopGmo. Po zebraniu miliona podpisów Greenpeace przekaże je Komisji Europejskiej.
„Mamy zakaz uprawy GMO, ale w tym samym czasie importowana soja transgeniczna trafia do niektórych produktów sprzedawanych w naszym kraju. Jeśli największe firmy sektora żywnościowego w Polsce poważnie traktują preferencje Polaków odnośnie GMO, powinny jak najszybciej zastąpić produkty transgeniczne takimi, które są czyste bądź ekologiczne.” – powiedział Maciej Muskat, koordynator kampanii Greenpeace w Polsce.
*) Badania stosunku Polaków do GMO zostały przeprowadzone przez PBS w dniach 10 - 11.9.2005 na reprezentatywnej grupie 1079 osób: www.greenpeace.pl/StopGmo/index.php?t=6
Raport dotyczący handlu produktami zawierającymi GMO na rynku europejskim (po angielsku) do pobrania z www.greenpeace.org/international_en/multimedia/download/1/724658/0/mktnew.pdf
4.8.2006 w Warszawie Greenpeace w towarzystwie znanego publicysty kulinarnego Macieja Kuronia przedstawił poradnik „Czy wiesz co jesz? Zakupy bez GMO”. W warszawskiej restauracji „Zielony Świat” kucharze z Izraela, Irlandii, Palestyny i Polski przygotowywali potrawy pochodzące z ich stron, używając wyłącznie produktów niezawierających GMO (organizmów genetycznie zmodyfikowanych).
Poradnik powstał na podstawie pisemnych deklaracji 33 największych sieci detalicznych oraz 56 głównych producentów żywności, którzy wypełnili kwestionariusz przygotowany przez Greenpeace. W publikacji pogrupowano najbardziej popularne produkty na kategorie oraz wykazano, które sieci detaliczne sprzedają produkty zawierające GMO, a które nie. Badania PBS*) pokazują, że 76% Polaków nie chce kupować żywności manipulowanej genetycznie.
„Dzięki poradnikowi każdy z nas może zabezpieczyć się przed nieświadomym kupnem produktu zawierającego GMO. Takie same przewodniki ukazały się, w poprzednich latach, w większości krajów Europy, gdzie rynek jest już praktycznie zamknięty dla GMO. Cieszę się, że wreszcie udało nam się przygotować taki poradnik w Polsce” – powiedziała Joanna Miś, koordynatorka projektu „Zakupy bez GMO”.
Poradnik został dołączony do rozprowadzanego w Salonach Prasowych Ruchu i w EMPiKach numeru 3/2006 „Zielonych Brygad. Pisma Ekologów”. Jest stale aktualizowany i dostępny na stronie internetowej www.greenpeace.pl.
Wprowadzona w 2004 r. regulacja unijna nakazuje znakowanie wszystkich produktów zawierających GMO. Niestety legislacja zawiera lukę - produkty wytworzone ze zwierząt karmionych paszą GMO nie muszą być znakowane. Greenpeace dąży do tego, aby również takie produkty musiały być znakowane w całej Europie i zbiera podpisy pod żądaniem usunięcia tej luki. Podpis pod petycją w tej sprawie można złożyć na stronie http://www.greenpeace.pl/StopGmo. Po zebraniu miliona podpisów Greenpeace przekaże je Komisji Europejskiej.
„Mamy zakaz uprawy GMO, ale w tym samym czasie importowana soja transgeniczna trafia do niektórych produktów sprzedawanych w naszym kraju. Jeśli największe firmy sektora żywnościowego w Polsce poważnie traktują preferencje Polaków odnośnie GMO, powinny jak najszybciej zastąpić produkty transgeniczne takimi, które są czyste bądź ekologiczne.” – powiedział Maciej Muskat, koordynator kampanii Greenpeace w Polsce.
Więcej informacji:
Joanna Miś, koordynatorka projektu
„Zakupy bez GMO”, tel. 0503 728 154
Maciej Muskat, koordynator kampanii, tel. 0509 058 651
Jacek Winiarski, rzecznik prasowy, tel. 0504 274 080
Więcej informacji nt. zagrożeń związanych z GMO
i działań Greenpeace
w tej sprawie: www.greenpeace.pl/StopGmo
„Zakupy bez GMO”, tel. 0503 728 154
Maciej Muskat, koordynator kampanii, tel. 0509 058 651
Jacek Winiarski, rzecznik prasowy, tel. 0504 274 080
Więcej informacji nt. zagrożeń związanych z GMO
i działań Greenpeace
w tej sprawie: www.greenpeace.pl/StopGmo
*) Badania stosunku Polaków do GMO zostały przeprowadzone przez PBS w dniach 10 - 11.9.2005 na reprezentatywnej grupie 1079 osób: www.greenpeace.pl/StopGmo/index.php?t=6
Raport dotyczący handlu produktami zawierającymi GMO na rynku europejskim (po angielsku) do pobrania z www.greenpeace.org/international_en/multimedia/download/1/724658/0/mktnew.pdf