Strona główna | Spis treści |
Warszawa, 19.5.99
Szanowna Pani Dyrektor
W załączeniu przesyłam zebrane informacje nt. nieprawidłowości powstałych przy powoływaniu przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych do rad nadzorczych Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kwestię wyboru przedstawicieli POE do rad nadzorczych WFOŚiGW analizował prawnik Tomasz Tatomir z Centrum Prawa Ekologicznego z Wrocławia - tel. 0-501/16-24-99 e-mail: pela@prawo.most.org.pl
Z poważaniem
Dariusz Szwed
Koordynator BWLE
Do wiadomości:
Nowelizacja techniczna ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska dokonana 29.8.97 wprowadziła w art. 88e ust. 5 pkt 7 następujący zapis:
Art. 88e ust. 5. W skład rad nadzorczych wojewódzkich funduszy wchodzą: (...)
7) przedstawiciel pozarządowych organizacji ekologicznych wybrany spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje działające na terenie danego województwa i cieszących się poparciem największej ich liczby.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego podjęło się zadania zebrania informacji nt. wybranych przedstawicieli POE we wszystkich funduszach wojewódzkich w Polsce. Informacja ta została uzupełniona o szczegóły dotyczące ewentualnego konfliktu spowodowanego sposobem wybrania przedstawiciela. W większości województw organizacje wskazywały na brak klarownych procedur wyboru reprezentanta POE do rad nadzorczych, niejednoznaczne zapisy ustawy oraz upolitycznienie wyboru.
Województwo |
Telefon do WFOŚiGW |
Reprezentant POE |
Telefon do reprezentanta |
Uwagi |
---|---|---|---|---|
Dolnośląskie | 0-71/343-95-88 | Prof. Tadeusz Borys |
0-75/767-62-31 | X |
Kujawsko- pomorskie | 0-56/655-42-81, -5 | Leszek Ruczkowski | 0-52/22-14-40 | XX |
Lubelskie | 0-81/742-46-48, -9 | Józef Kuropatwa | 0-83/81-99-63 | Budzi wątpliwości poparcie organizacji dla wybranego kandydata (liczba i rodzaj); "Porozumienie organizacji ekologicznych Lubelszczyzny" poparło Joannę Furmagę z Towarzystwa dla Natury i Człowieka w Lublinie tel. 0-81/743-71-04 |
Lubuskie | 0-68/327-16-73 | Tadeusz Zaborowski | 0-601/55-06-75 | XX |
Łódzkie | 0-42/637-14-61, 630-03-12 | Dariusz Jendrasiak (RCEE) | 0-42/674-19-99 | X |
Małopolskie | 0-12/422-94-90 | Marcin Hyła (FZ/FWIE) | 0-601/44-09-95 | X |
Mazowieckie | 0-22/647-38-75, -85, -73, -56 |
Bohdan Szymański (PKE) | 0-22/779-74-81 | X |
Opolskie | 0-77/453-76-11 | Adam Rak | 0-77/455-63-46, 457-75-55 | Organizacje popierające kandydata nie miały charakteru ekologicznego (np. Stow. Inżynierów Koksownictwa); największe poparcie organizacji ekologicznych otrzymał Krzysztof Badora ze Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Przyrody Śląska Opolskiego tel. 0-77/453-91-10 |
Podkarpackie | 0-17/852-23-44 | Prof. Zygmunt Wnuk (LOP) |
0-17/853-32-17, 62-51-10 | X |
Podlaskie | 0-85/746-02-41 | Mieczysław Bagiński | XX | |
Pomorskie | 0-58/305-56-31 | Mariusz Kistowski | 0-58/341-00-61 w. 63 | Obywatelska Liga Ekologiczna odwołuje się do NSA w sprawie naruszenia prawa; najliczniejsze poparcie otrzymał Roger Jackowski z OLE tel. 0-58/341-50-84 |
Śląskie | 0-32/251-80-71, -5 | Wojciech Owczarz (SEK "Klub Gaja") | 0-33/817-15-44 | X |
Świętokrzyskie | 0-41/342-17-09 | Prof. Marian Koziej |
0-41/344-20-11 | XX |
Warmińsko- mazurskie | 0-89/523-25-14 | Stanisław Dąbrowski | 0-89/523-25-79 | XX |
Wielkopolskie | 0-61/854-16-11 | Andrzej Rozwałka | 0-65/520-07-65 | Poparcie wybranego kandydata w większości pochodziło od organizacji, które nie działają na rzecz ochrony środowiska lub nie są organizacjami pozarządowymi; najliczniejsze poparcie POE otrzymał Jerzy Juszczyński z PKE-OW tel. 0-603/321693 |
Zachodnio pomorskie | 0-91/486-15-56 | Prof. Juliusz Chojnacki |
0-91/423-10-61 w. 327 | Poparcie wybranego kandydata nie było najliczniejsze i obejmowało organizacje nie będące POE; kandydat Marek Osajda, red. nacz. "Zielonej Arki", otrzymał poparcie największej liczby organizacji tel. 0-91/418-87-16 |
Dosyć oczywista jest kiepska kondycja polskiego ciepłownictwa, całość pogarsza fakt wybiórczego traktowania tego mocno powiązanego z ekologią sektora. Dba się o ograniczenie emisji gazów, lecz sprawy energochłonności stawia się na dalszych miejscach. Dla przeciętnego Kowalskiego mało istotne jest, w jaki sposób wyprodukowano ciepło, którym ogrzewa swój dom, jego interesuje, ile będzie musiał za to zapłacić. Często Kowalski jest mieszkańcem blokowiska z wielkiej płyty, gdzie w największe mrozy ciepły jest tylko kaloryfer, a on musi dodatkowo ogrzewać mieszkanie w inny, nie zawsze bezpieczny i ekonomiczny sposób. Wspomniana Ustawa Termomodernizacyjna powinna zapoczątkować szereg zmian. Ministerstwo Finansów zaproponowało linię preferencyjnych kredytów podpartych dodatkowo gwarantowaną przez rząd 25-procentową, bezzwrotną premią. Działanie tego mechanizmu najlepiej zilustruje przykład.
Każdy indywidualny lub zbiorowy użytkownik energii może zlecić wykonanie tzw. audytu energetycznego (koszt ok. 1000-1500 zł). Audyt ten wykaże, czy zmniejszenie zużycia ciepła przez remont będzie wynosiło:
Jeżeli tak, można złożyć wniosek o kredyt pokrywający koszty remontu. Spłata kredytu odbędzie się z zaoszczędzonych przez ograniczenie zużycia ciepła pieniędzy. Maksymalny okres spłaty to 7 lat. Bezzwrotna premia, którą zagwarantował rząd zostanie wypłacona z chwilą zakończenia spłaty kredytu. Jej wysokość została ustalona na wcześniej wspomnianym poziomie 25%, ustalając rzeczywiste koszty inwestycji, jakie musi pokryć inwestor na 75%. (Termomodernizacja obejmuje tylko domy oraz źródła ciepła - nie można przeprowadzić termomodernizacji popartej tą ustawą w jednym mieszkaniu w bloku.)
W ten sposób można powiedzieć - "wilk syty i owca cała". Nie wykorzystano jednak kilku dodatkowych możliwości, jakie ta ustawa niesie. Proszę jednak nie traktować poniższego fragmentu tekstu jako słów krytyki z mojej strony - brałem udział we wszystkich pracach Parlamentu i uważam tę ustawę za udaną. Komentarz stanowi swego rodzaju analizę i może pozwoli uniknąć podobnych błędów w przyszłości.
Powyżej podałem trzy przykłady, gdzie ustawę można dopracować. Można się tutaj doszukiwać wpływu różnych środowisk lobbujących swoje racje. Cały projekt lobbingu na rzecz Ustawy Termomodernizacyjnej został przeprowadzony przy zachowaniu pewnych norm dialogu. Udało się go przeprowadzić, ponieważ Parlamentarzyści byli Partnerami a jasne stawianie spraw i słuchanie racji obu stron pokazało, że można też skutecznie pracować w cieniu gabinetów. Trzeba tylko zacząć pracę odpowiednio wcześniej, niż to zwykle ma miejsce. Świadczy o tym wiele udanych zapisów w tej ustawie, np. wprowadzono traktowanie niekonwencjonalnych źródeł energii jako 100% zysku termomodernizacyjnego, stawiając je w najlepszej z możliwych pozycji.
Na koniec pragnę jeszcze podziękować wszystkim, którzy mi pomogli:
Nie sposób pominąć:
oraz
Jacek Wodzisławski