Czy dostęp do informacji przestanie być fikcją
|
Po trzech latach od wejścia w życie Konstytucji,
która nałożyła na ustawodawcę obowiązek
uchwalenia ustawy o dostępie do informacji o środowisku,
taka ustawa ujrzała światło dzienne. Parlament
uchwalił ją 9.11.2000 (ustawa o dostępie do informacji
o środowisku i jego ochronie oraz ocenach oddziaływania
na środowisko, Dz. U. 2000, nr 109, poz. 1157). |
Ustawa reguluje trzy ważne zagadnienia dla osób, które
chcą coś zrobić dla środowiska, po pierwsze
dostęp do informacji o środowisku, po drugie udział
społeczeństwa w postępowaniu ws. ochrony środowiska
i po trzecie procedurę ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ).
Brakuje jeszcze ustawy o dostępie do każdej informacji
znajdującej się w posiadaniu władzy publicznej,
obowiązek ten także wynika z Konstytucji, ale władzy
ustawodawczej ten projekt sprawia bardzo dużo kłopotów
i chyba w tej kadencji ta ustawa nie ujrzy światła dziennego.
Wracając do meritum. Wg ustawy każdy ma prawo do
informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach
określonych ustawą. Jakie więc są te warunki?
Ustawa w sposób enumeratywny (wyczerpujący) wylicza
w 20 punktach z podpunktami informacje, które można
udostępniać. Są to m.in. decyzje ustalające
rodzaj i ilość substancji zanieczyszczających
dopuszczonych do wprowadzenia do powietrza, a także wykazy
dotyczące tych zanieczyszczeń; decyzje o dopuszczalnym
poziomie hałasu przenikającego do środowiska; zezwolenia
na usunięcie drzew lub krzewów; zezwolenia na zamierzone
uwolnienia genetycznie zmodyfikowanych organizmów (GMO)
do środowiska w celach eksperymentalnych lub wprowadzenie
do obrotu produktu zawierającego GMO; wnioski o wydanie takich
decyzji; zezwolenia na wytwarzanie odpadów; zezwolenia
na usuwanie, wykorzystywanie lub unieszkodliwianie odpadów
niebezpiecznych; pozwolenia wodnoprawne na pobór wód;
pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do
wód lub ziemi; polityki przestrzennego zagospodarowania
kraju, projekty planów zagospodarowania przestrzennego
oraz projekty strategii rozwoju regionalnego; wskazania lokalizacyjne;
raporty oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Szczegółowe wyliczenie informacji podlegających
udostępnieniu zawiera art. 5 ust. 1 i 2 ustawy.
Informacji udziela się na pisemny wniosek, za wyjątkiem
takiej informacji, która nie wymaga wyszukiwania i może
być przekazana w formie ustnej, w terminie miesięcznym,
z możliwością przedłużenia do dwóch
miesięcy ze względu na stopień skomplikowania
sprawy.
Ustawa nałożyła na organy administracji publicznej
obowiązek prowadzenia publicznie dostępnych wykazów
danych o dokumentach podlegających udostępnieniu. Dokumenty,
o których dane zamieszczane są w publicznie dostępnych
wykazach udostępnia się w dniu złożenia
wniosku o te informacje.
Art. 6 zawiera wyłączenia i stanowi o tym, których
informacji się nie udostępnia. I tak nie udostępnia
się informacji wymienionych w art. 5, jeżeli ich udostępnienie
mogłoby naruszyć przepisy o ochronie informacji niejawnych
lub danych jednostkowych w rozumieniu ustawy z 29.6.1995 o statystyce
publicznej (Dz. U. 1995, nr 88,
poz. 554, z późn. zm.)
ponadto nie udostępnia się informacji dotyczących
spraw objętych toczącym się postępowaniem
sądowym, dyscyplinarnym lub karnym, jeżeli ujawnienie
informacji mogłoby zakłócić przebieg postępowania
(na marginesie tylko chciałam zauważyć, że
postępowanie karne to jedno z rodzajów postępowania
sądowego); spraw będących przedmiotem praw autorskich
oraz patentowych, jeżeli udostępnienie akt mogłoby
naruszyć te prawa; dokumentów lub danych dostarczonych
przez osoby trzecie, jeżeli nie miały one obowiązku
ich dostarczenia i złożyły zastrzeżenie o
ich nieudostępnianiu; dokumentów lub danych, których
ujawnienie mogłoby spowodować zagrożenie środowiska.
To ostatnie może się okazać workiem bez dna,
który będzie otwierany za każdym razem, gdy
przekazanie informacji z jakichś przyczyn będzie dla
organu niewygodne.
Organ może w drodze decyzji na uzasadniony wniosek przekazującego
informacje wyłączyć z udostępniania dane
o wartości handlowej, o ile ujawnienie mogłoby pogorszyć
jego konkurencyjną pozycję oraz może odmówić
udostępnienia informacji, jeżeli wymaga to dostarczenia
dokumentów lub danych będących w trakcie opracowania
bądź przeznaczonych do wewnętrznego komunikowania
się albo jeżeli z innych przyczyn wniosek jest niemożliwy
do zrealizowania (art. 7 ust. 4). Jeżeli możliwe jest
oddzielenie części informacji, która nie może
być udzielona, organ udostępnia pozostałą
część informacji. Ponieważ organ wyłącza
lub odmawia w formie decyzji, istnieje możliwość
zaskarżenia tej decyzji w trybie kpa. Artykuł 7 ust.
5 stanowi w stosunku do jakich informacji organ nie może
wyłączyć ani odmówić udzielenia informacji
np. gdy informacja dotyczy ilości i rodzajów wprowadzanych
do powietrza substancji zanieczyszczających czy poziomu emitowanego
hałasu.
Wyszukiwanie i przeglądanie w siedzibie organu dokumentów
wyszczególnionych w publicznym wykazie jest bezpłatne,
natomiast za wyszukiwanie informacji, sporządzanie kopii
oraz przesyłanie organ pobiera opłatę wg stawek
określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska
z 23.2.2001 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji
o środowisku i jego ochronie (Dz. U. 2001, nr 16, poz. 183).
Te same zasady stosuje się do innych podmiotów, gdy
są one z mocy prawa powołane do załatwiania zadań
publicznych dotyczących środowiska i jego ochrony.
Udział społeczeństwa w postępowaniu
ws. ochrony środowiska dotyczy:
- przyjęcia koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania
kraju, projektów planów zagospodarowania przestrzennego
oraz projektów strategii rozwoju regionalnego,
- wydania decyzji ws. planowanego przedsięwzięcia
mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
Społeczeństwo może brać udział w postępowaniu
poprzez składanie uwag i wniosków, prawo to przysługuje
każdemu. Organ rozpatruje uwagi i wnioski, ale nie jest zobligowany
do udzielania indywidualnych odpowiedzi. Organ administracji przed
wydaniem decyzji podaje do publicznej wiadomości informację
o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie wniosku o
wydanie decyzji oraz o możliwości składania uwag
i wniosków w terminie 21 dni od daty podania do publicznej
wiadomości. Następuje to poprzez zamieszczenie informacji
na tablicy ogłoszeń w siedzibie organu właściwego
w sprawie oraz poprzez obwieszczenie w pobliżu miejsca planowanego
przedsięwzięcia oraz przez zamieszczenie na stronie
internetowej właściwego organu. Istnieje także
możliwość przeprowadzenia przez organ rozprawy
administracyjnej otwartej dla społeczeństwa.
Organizacje społeczne mogą powołując się
na miejsce i przedmiot statutowych celów swego działania
zgłosić chęć uczestniczenia na prawach
strony w postępowaniu. W razie odmowy dopuszczenia do udziału
organizacji służy zażalenie. Organ jest obowiązany
w decyzji odmownej wskazać do kogo należy skierować
zażalenie.
Wydanie decyzji ws. planowanego przedsięwzięcia mogącego
znacząco oddziaływać na środowisko wymaga
obligatoryjnie przeprowadzenia postępowania ws. Ocen
Oddziaływania na Środowisko. W ust. 3 art. 25 ustawa
precyzuje w przypadku których decyzji raport jest wymagany.
Są to np. decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu, decyzje o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę
obiektu budowlanego, decyzje o zmianie lasu na użytek rolny,
decyzje o ustaleniu lokalizacji autostrady. Ustawa wskazuje także
na przedsięwzięcia, w stosunku do których obowiązek
sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko
może być nałożony. W postępowaniu takim
musi brać udział wojewoda, gdy raport jest obligatoryjny
lub starosta oraz powiatowy inspektor sanitarny gdy obowiązek
sporządzenia raportu zostanie nałożony.
W trakcie postępowania ws. OOŚ określa się
bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia
na środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi, dobra
materialne, dobra kultury i wzajemne oddziaływanie między
tymi elementami; możliwości oraz sposoby zapobiegania
i zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko
oraz wymagany zakres monitoringu.
W przypadku przedsięwzięć wymagających
zawsze raportu oddziaływania na środowisko wnioskodawca
do swojego wniosku powinien dołączyć raport. Taki
raport poddaje się postępowaniu z udziałem społeczeństwa.
Raport powinien zawierać m.in. opis planowanego przedsięwzięcia;
opis elementów przyrodniczych środowiska, opis analizowanych
wariantów planowanego przedsięwzięcia, w tym
wariantu polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia;
określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko
analizowanych wariantów; uzasadnienie wybranego przez wnioskodawcę
wariantu; opis przewidywanych działań mających
na celu zapobieganie, zmniejszanie lub kompensowanie szkodliwych
oddziaływań na środowisko; analizę możliwych
konfliktów społecznych związanych z planowanym
przedsięwzięciem; streszczenie w języku niespecjalistycznym
(wszystkie wymagania zawiera art. 31 ustawy).
Jeżeli z postępowania ws. OOŚ wynika zasadność
realizacji przedsięwzięcia w innym wariancie niż
wnioskowany, to organ może za zgodą wnioskującego
wydać decyzję wskazując wariant dopuszczony do
realizacji, a w razie braku zgody wnioskującego postępowanie
umarza.
Ustawodawca przewidział odrębności dla pozwoleń
na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu
użytkowania obiektu budowlanego oraz autostrad i dróg
ekspresowych, jeżeli stosuje się do nich przepisy o
autostradach płatnych.
Ustawa powołała także do życia Krajową
oraz Wojewódzkie Komisje do spraw Ocen Oddziaływania
na Środowisko jako organ opiniodawczo-doradczy.
Miejmy nadzieję, że przepisy te pozwolą na większą
aktywność społeczeństwa i skuteczniejszą
obronę środowiska. Jak będzie, czas pokaże.
Ilona Kordulska
|
Parlament uchwalił 15 września 2000 r. ustawę
o referendum lokalnym (Dz. U. 2000,
nr 88, poz. 985), która
spowodowała utratę mocy poprzedniej ustawy z 11.10.1991
o referendum gminnym. |
Jak doprowadzić do referendum?
Wg ustawy referendum to głosowanie, w którym mieszkańcy
jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo)
wyrażają w drodze głosowania swoją wolę
co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy dotyczącej danej
wspólnoty, mieszczącej się w zakresie zadań
i kompetencji organów danej jednostki lub ws. odwołania
organu stanowiącego tej jednostki (np. rady gminy).
Referendum przeprowadza się z inicjatywy organu stanowiącego
jednostki samorządu terytorialnego lub na wniosek co najmniej
10% uprawnionych do głosowania mieszkańców
gminy lub powiatu lub 5% uprawnionych do głosowania mieszkańców
województwa.
Z inicjatywą przeprowadzenia referendum może wystąpić:
- grupa co najmniej 15 obywateli, którzy mają bierne
prawo wyborcze, a w odniesieniu do referendum gminnego grupa 5
obywateli mających bierne prawo wyborcze;
- statutowa struktura terenowa partii politycznej działająca
w danej jednostce samorządu terytorialnego;
- organizacja społeczna posiadająca osobowość
prawną, działająca na terenie jednostki samorządu
terytorialnego.
Osoba inicjująca referendum musi powiadomić o tym fakcie
przewodniczącego zarządu danej jednostki samorządu
(w przypadku gminy będzie to wójt, burmistrz lub
prezydent, w przypadku powiatu starosta, zaś w województwie
marszałek). Powiadomienie powinno zawierać imiona i
nazwiska, adresy oraz numery ewidencyjne PESEL wszystkich członków
grupy obywateli oraz wskazanie osoby będącej pełnomocnikiem
grupy; określenie sprawy, w której ma zostać
przeprowadzone referendum. Przewodniczący zarządu na
piśmie potwierdza otrzymanie zawiadomienia.
Przewodniczący zarządu na pisemny wniosek inicjatora
referendum powiadamia go o liczbie mieszkańców mających
bierne prawo wyborcze.
Następnie inicjator o swoim przedsięwzięciu
powinien na swój koszt powiadomić mieszkańców
o zamierzonym referendum, podając pytania referendum. Teraz
inicjator ma 60 dni od chwili powiadomienia przewodniczącego
zarządu na zebranie podpisów mieszkańców,
którzy zechcą poprzeć jego inicjatywę.
Podpisy zbiera się na kartach, na których znajduje
się informacja o przedmiocie zamierzonego referendum oraz
o tym, że poparcia nie można wycofać. Osoba popierająca
referendum musi podać imię, nazwisko, adres i numer
ewidencyjny PESEL oraz własnoręcznym podpisem potwierdzić
te dane. W ciągu tych 60 dni inicjator przekazuje przewodniczącemu
zarządu pisemny wniosek o przeprowadzenie referendum. Także
otrzymanie tego wniosku przewodniczący potwierdza na piśmie.
Przewodniczący zarządu przekazuje ten wniosek przewodniczącemu
organu stanowiącego jednostki samorządu np. rady gminy.
Komisja wyłoniona z rady sprawdzi czy wniosek jest poprawny
i spełnia wszystkie wymogi ustawowe, jeżeli nie, zostanie
zwrócony inicjatorowi w celu usunięcia uchybień.
Inicjator ma na to 14 dni.
Jeżeli wniosek spełnia wymogi ustawy, organ stanowiący
podejmuje w terminie 30 dni uchwałę o przeprowadzeniu
referendum. Organ stanowiący jest związany treścią
wniosku. Uchwała musi zostać opublikowana w wojewódzkim
dzienniku urzędowym, a uchwała rady gminy musi być
ponadto rozplakatowana lub rozpowszechniona w inny sposób
zwyczajowo przyjęty w danej gminie.
Gdy wniosek zostanie odrzucony, albo organ stanowiący nie
dotrzyma terminu inicjatorowi referendum przysługuje skarga
do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) w terminie 14
dni od doręczenia uchwały lub upływu terminu do
jej podjęcia. NSA rozpatruje sprawę w terminie 14
dni, a wyrok jest ostateczny. Jeżeli NSA uwzględni
skargę, to wyrok zastąpi uchwałę i rada
będzie zobligowana przeprowadzić referendum w dzień
wolny od pracy w okresie między 30 a 40 dniem od ogłoszenia
wyroku.
Z dniem podjęcia uchwały rozpoczyna się kampania
referendalna, która kończy się na 24 godziny
przed dniem głosowania.
Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim
udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania. Wynik
referendum jest wiążący, jeżeli za oddano
więcej niż połowę głosów ważnych.
Referendum to ważny środek wpływania na politykę
prowadzoną przez naszych przedstawicieli. Nie rezygnujmy
więc z jednego z nielicznych przejawów demokracji
bezpośredniej.
Ilona Kordulska
|