MŁODZI EKOLODZY
|
19.11.2002 klasa IIIb i chętni uczniowie z IV LO w Gdańsku
pod opieką dwóch pedagogów, pani profesor Dąbrowskiej-Mróz
i pani profesor Elżbiety Maj przeprowadzili happening pod hasłem
"Góra śmieci", którego celem była "edukacja ekologiczna"
społeczności lokalnej jednej z dzielnic Gdańska - Nowego Portu.
W akcji wzięli również udział uczniowie I klasy gimnazjum o profilu
dziennikarskim pod opieką pani Beaty Czai i pani Elżbiety Szwoch.
|
Na nasze działania złożyły się następujące zadania:
- przygotowanie barwnych plakatów z hasłami typu: "Osobno papier,
osobno szkło, osobno plastik - zapamiętaj to!", "Uczcie dzieci segregować
śmieci" i innymi, zachęcającymi do segregacji śmieci;
- opracowanie ankiety na ww. temat;
- zbieranie informacji o stosunku ludzi do ochrony środowiska,
zwłaszcza zaś do problemu segregacji odpadów.
Tak przygotowani - teoretycznie jak i praktycznie - ruszyliśmy na
podbój Nowego Portu.
Kulturalnie odrywaliśmy od codziennych zajęć napotykanych ludzi.
Rozmawialiśmy także z osobami, które wyglądały przez okna swoich domów
(niestraszne nam było nawet trzecie piętro). Zadawane przez nas pytania nie
wymagały dłuższych odpowiedzi. Oto treść naszej ankiety:
- Czy Pani/Pan segreguje śmieci?
- Czy bierze Pani/Pan swoją siatkę na zakupy?
- Czy na Pani/Pana osiedlu znajdują się kubły na śmieci przeznaczone
odpowiednio na makulaturę, plastik i szkło?
- Kupując produkty zwraca Pani/Pan uwagę na to czy są one w szklanych
czy plastikowych opakowaniach?
- Czy takie akcje jak "Sprzątanie Świata" są potrzebne?
Wszystkie uzyskane odpowiedzi skrzętnie notowaliśmy, aby móc podsumować
naszą ankietę. Wyniki były następujące. Zgodnie stwierdzono, iż akcje takie jak
"Sprzątanie Świata" są bardzo potrzebne. Nieliczni oznajmili, że na zakupy
biorą tylko swoje siatki. Jeżeli chodzi o segregację śmieci to zdania były
podzielone. Smutną wiadomością był stwierdzony przez większość ankietowanych
fakt, iż mało jest specjalnych pojemników na śmieci, co uniemożliwia im
segregację odpadów. Na pytanie o opakowania poszczególnych produktów usłyszeliśmy,
że najistotniejsza jest cena i jakość towarów.
Muszę stwierdzić, że liczna grupa, jaką tworzyliśmy wzbudziła ogólne
zainteresowanie. Zaciekawienie w przechodniach wzbudzały również kolorowe plakaty.
Ludzie zatrzymywali się i z zainteresowaniem przyglądali się naszym dziełom
plastycznym. Wśród ankietowanych byli tacy, którzy bardzo chętnie z nami rozmawiali,
ale i tacy, którzy nawet nie chcieli wysłuchać wyjaśnienia powodów, dla których
chcieliśmy zająć im trochę czasu. Czasami byli wręcz nieprzyjemni, a nawet agresywni.
Jeszcze inni twierdzili, że i tak nic od nas nie kupią.
Podsumowując naszą akcję dochodzimy do następujących wniosków. Ludziom nieobce
są problemy ochrony środowiska i dbają o nie w miarę swoich możliwości. Jednakże
mając do wyboru ekologiczny tryb życia i własne korzyści wybierają drugie.
Tym, którzy nie pamiętają o poszanowaniu przyrody, poddajemy pod rozwagę
następujący cytat:
"Bóg wybacza zawsze, ludzie czasami, a przyroda nigdy!"
Młodzi Ekolodzy
uczniowie klasy IIIb i klasy Ic gimnazjum
przy ZSO V w Gdańsku - Nowym Porcie
Każdego, kto wspólnie z nami chciałby zorganizować na terenie Gdańska akcję
związaną z ochroną środowiska lub chciałby uzyskać szczegółowe informacje na
temat happeningu, prosimy o kontakt:
Dorota Dąbrowska-Mróz
Na Zaspę 31A
80-546 Gdańsk
tel. 0-58/343-13-06
e-mail: doska2@gazeta.pl
|
|
|
foto Dorota Dąbrowska-Mróz
|
JAK WYCHOWAĆ PRZYSZŁYCH EKOLOGÓW?
|
Potrzeba ochrony środowiska naturalnego człowieka jest kwestią bezsporną.
We współczesnym świecie, z jego tendencją do rozwoju w kierunku przemysłowym,
codziennie spotykamy się z realnymi zagrożeniami naszego zdrowia, a to
w postaci zanieczyszczenia powietrza, wody, czy też hałasem i degradacją ziemi.
Aby zapewnić sobie dalszą bezpieczną egzystencję, człowiek musi bez przerwy
walczyć z tymi zagrożeniami. Jeżeli nie podejmie tej walki może doprowadzić
się do samounicestwienia. Niewątpliwym sprzymierzeńcem w tej walce jest
dziedzina nauki - ekologia. Wysiłki działaczy i sympatyków na całym świecie
przynoszą konkretne rezultaty. Należy sobie zdać sprawę, że te działania muszą
mieć charakter aktywny i długofalowy. Bardzo ważnym elementem jest tu świadomość
ekologiczna, którą należy rozwijać od najmłodszych lat szkolnych. Widzę tutaj
ogromną rolę nauczycieli i wychowawców, którzy winni realizować program
edukacyjny od przedszkola.
|
Edukacja ekologiczna może przybierać różne formy. Wycieczki mają znaczny zasób
bodźców wychowawczych. Przede wszystkim wdrażają do umiejętności pracy grupowej na
rzecz środowiska, wpływają na kształtowanie świadomości ekologicznej i pozwalają na
autentyczne działania na rzecz ochrony przyrody. Niezwykle cenne są wędrówki uczniów
w środowiskach ekologicznie czystych, a przy tym biologicznie wartościowych
np. w lesie, w parku i na łące. Uczą dzieci i młodzież wrażliwości estetycznej
i rozwijającej pragnienie obcowania z pięknem przyrody.
Wycieczka znacznie poszerza wiedzę przyrodniczą ucznia, który obserwuje
zmieniające się warunki życia flory i fauny w różnych porach roku. W terenie nauczyciel
może wpłynąć na rozwój wyobraźni dziecka, bowiem czyniąc z wyobraźni punkt wyjścia,
ułatwia się dzieciom widzenie perspektyw nowych wyzwań dla ekologii.
Jeżeli nie można wyjechać na wycieczkę, można prowadzić bardzo ciekawe zajęcia
ekologiczne w pobliżu szkoły. "Zielone zabawy" są praktyczną propozycją dla nauczycieli
twórczych i aktywnych. "Słuchanie serca drzewa", "Odgłosy przyrody", "Spotkanie z drzewem"
to tylko niektóre z propozycji edukacji ekologicznej na wesoło. Gry i zabawy wzbudzają
zainteresowanie i ciekawość samodzielnego poznawania środowiska przyrodniczego.
Podczas odpowiednio przemyślanych i zaprojektowanych zabaw dziecko jest w stanie
poznać i lepiej zrozumieć skomplikowane treści z zakresu ekologii. Dzieci i młodzież
lepiej poznają zasady funkcjonowania człowieka w środowisku przyrodniczym.
Ukoronowaniem całorocznej działalności opiekunów kół ekologicznych jest udział
w "Światowym Dniu Ziemi" obchodzonym w kwietniu. Impreza ta w niektórych szkołach ma
szczególnie szeroki rozmach. W tym roku organizowano hapeningi uliczne - "Zielone marsze".
Wzbudzały one zainteresowanie mieszkańców miast, odbiły się echem w codziennej prasie.
Marsze te były okazją do zamanifestowania haseł ochrony środowiska pod sztandarami ekologii.
To tylko kilka przykładów edukacji ekologicznej przy pomocy których my, nauczyciele
możemy wychować przyszłych ekologów, młodych, prężnych ludzi, którzy rozumieją,
że nie ma innej drogi ochrony naszej planety.
Miejmy nadzieję, że w przyszłości wielu z nich dołączy do obecnych działaczy
i przyczyni się do ochrony naszej pięknej planety przed degradacją.
mgr Teresa Musiałek
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 40
Kisielewskiego 4b
41-219 Sosnowiec
NLP - EDUKACJA BARDZIEJ EKOLOGICZNA
|
Nasza cywilizacja przekroczyła już próg epoki przemysłowej, rozpoczął się
kolejny etap, który wymaga od ludzi nowych umiejętności i innego
traktowania rzeczywistości. Modne ostatnio określenie "osobowość ekologiczna"
oznacza mądrzejsze i bardziej odpowiedzialne podejście do świata,
w którym żyjemy. To większa świadomość ograniczoności zasobów naturalnych,
harmonijnego współistnienia różnych gatunków i ludzkiej odpowiedzialności
za "zdrowie" Ziemi. Wcześniejsze postrzeganie rzeczywistości, w której człowiek
widziany był na podobieństwo raczej mechanizmu niż cząstki natury, życie
społeczne jako pełna rywalizacji walka o byt, a nacisk kładziony na niczym
nieograniczony postęp gospodarczy i technologiczny powoli zostaje zastąpione
tzw. podejściem ekologicznym. Nowy styl życia wymaga od nas dążenia do lepszego
zrozumienia praw natury, pogłębiania własnej świadomości, zastanowienia się
czy współczesne społeczeństwo umożliwia realizację takich potrzeb jak miłość,
bezpieczeństwo czy obcowanie z przyrodą. To czas nowego wartościowania,
przejścia od ekspansji do ochrony, od ilości do jakości, od rywalizacji
do współpracy, od dominacji i kontroli do partnerstwa i zaniechania przemocy.
|
Nie jest to zmiana łatwa, a system edukacji stworzony na potrzeby społeczeństwa
industrialnego nie jest w stanie przygotować ludzi do nowego, bardziej ekologicznego
zaistnienia w świecie. Współczesna cywilizacja charakteryzuje się pośpiechem, wielkim
tempem zmian i nadmiarem zewsząd napływających informacji. XXI wiek oczekuje ludzi,
którzy potrafią czuć, szybko odnajdywać się w nowych sytuacjach, myśleć samodzielnie
i krytycznie, bezproblemowo nawiązywać nowe kontakty i przede wszystkim postrzegać swoje
życie w sposób ekologiczny i globalny. Nowe wyzwanie to inne podejście do świata i edukacja,
która pozwoli rozwinąć ludzką empatię, zdolności przystosowawcze, zmienić dotychczasowe
podejście do przyrody i poszerzyć (wcześniej dość ograniczoną) percepcję. To nauka
nie tyle określonych treści, ile samego szybkiego sposobu nabywania wiedzy i umiejętności.
Ekologia emocjonalna w zachowaniach wobec siebie i innych jest na topie już od ostatniej
dekady zeszłego stulecia i jednoznacznie kojarzy się ze skrótem NLP - neurolingwistycznym
programowaniem. NLP zdaje się być początkiem edukacji na miarę nowych wymagań, jakie stawia
nam cywilizacja. Nie bez powodu określane jest mianem psychologii następnej generacji.
Ten holistyczny program obejmuje naukę o człowieku: jego podejściu do świata, percepcji,
znaczeniu słów i gestów, jakimi się posługuje, języku ciała, stosunku do czasu, podejściu
do problemów, zahamowaniach wewnętrznych itd.
To zbiór praktycznych modeli i sposobów poznania samego siebie, efektywnego postępowania,
komunikacji i technik służących wprowadzaniu zmian w sobie i innych. To przeniesione w praktykę,
a teoretyczne do tej pory koncepcje dotyczące m.in.: ludzkiego intelektu, emocji,
kreatywności czy intuicji. To kursy, na których można nauczyć się jak odkryć i aktywizować
własne "wewnętrzne" zasoby na korzyść nie tylko własną, ale i innych ludzi i samego
środowiska naturalnego.
Kursy NLP uczą jak się uczyć, nie dają tzw. ryby, ale "wędkę", dzięki której jesteśmy
w stanie pracować nad własnym rozwojem i bardziej ekologicznym, czyli naturalnym istnieniem
w rzeczywistości, która nas otacza.
Ponieważ NLP to zarówno teoria, jak i praktyka - znaleźć tu można na przykład swój
najlepszy model postępowania czy rozwiązywania problemów, poznać swoje mocne i słabe strony
lub bariery, które powodują, że nie osiągamy sukcesów, lub też odkryć własne, dotąd
nieuświadamiane zasoby wewnętrzne, innymi słowy nabyć umiejętność wykorzystania swojego
duchowego, intelektualnego i emocjonalnego potencjału. Techniki te są na tyle uniwersalne,
że okazują się skuteczne również w przypadku terapii - znacznie zredukowały czas jej trwania
i co najważniejsze wprowadziły pojęcie wewnętrznej ekologii - pozbawiły konieczności
"wywnętrzania się". Pracując tylko na emocjonalnych reakcjach można uniknąć ingerencji
w strefę osobistą pacjenta pomagając mu odbyć wędrówkę od zaburzeń zdrowotnych do stanu
całkowitej kontroli nad własnym zdrowiem. W biznesie wprowadzone zostało nowe pojęcie
WIN - WIN (wygrana - wygrana), kiedy w negocjacjach stawia się na czele zadanie uwzględnienia
wszechobecnej korzyści. Czas rekinów odchodzi do lamusa - drzwi otwierają się przed nową
generacją w biznesie - biznesem czystych rąk.
NLP również pozwala nam zacząć od siebie proces zmian, w kierunku bardziej ekologicznego
bycia w świecie. Pogłębia naszą świadomość, poszerza wiedzę o własnym ciele i umyśle,
wskazuje naturalne zasoby, których nie jesteśmy świadomi. To edukacja, która rozwija
samodzielność i kreatywność, pokazuje jak żyć w zgodzie ze sobą i naturą. Pomaga istnieć
bez agresji, zaborczości i przemocy czerpiąc z własnego bogatego "wnętrza" zamiast wydzierać
wszystko innym. To jedna z dostępnych nam dróg kształtowania w sobie tzw. osobowości ekologicznej.
Anna Mazgaj
|