ZB nr 3(148)/2000, 1-15.2.2000
WSTĘPNIAK
PODZIĘKOWANIA, ERRATY I INNE OGŁOSZENIA
Dziękuję:
- wszystkim, którzy przysłali nam swe poparcia podpisując
petycję z ZB 146 dowodząc, że ZB są ważne
dla licznego grona oraz tym, którzy pomogli w rozpropagowaniu
petycji (do 11 kwietnia 2000 roku pod petycją podpisało
się 946 osób i instytucji!)
- FA - Zielona Góra za rozsyłanie naszych ofert
- Andrzejowi Chmielowskiemu i Rafałowi Korbielowi za naprawę
xero
- Panu Wacławowi Radeckiemu za fundraising a Scottowi Simpsonowi
i Grażynie Ochel za pomoc
- Kolejowemu Towarzystwu Kultury za udostępnienie na dworcu
głównym tablicy o tematyce eko-PKP, którą
zaprojektował Zbyszek Bogusławski (z materiałów
m.in. Puszpunta, Olafa Swolkienia, Stasia Biegi)
- nowym wolontariuszom: Basi Kaweckiej, Leszkowi Bujoczkowi,
Mariuszowi Mazeli, Alicji Olszewskiej, Dagmarze Zubel, Sebastianowi
Rerakowi, Jankowi Bińczyckiemu, Kasi Sobiech, Magdzie i
Januszowi, Monice Dysze, Anecie Piech, Anecie Dąbrowskiej,
Jackowi Młodawskiemu oraz "starym" Agnieszce Misiak,
Jackowi Gemzikowi, Agnieszce Gaweł; Danielowi Lipińskiemu,
Danucie Fronczyk, Ewie Maleckiej, p. Elwirze Rak
- Panu Jackowi Spólnemu za tłumaczenie tekstów
pana Marka Węgierskiego (i luddystów) a Remikowi
Okrasce za ich redakcję (kolejny monograficzny numer wkrótce)
- Agnieszcze Szołomiak-Mączyńskiej i Olgierdowi
Dilisowi za redagowanie tomiku poezji
- Piotrowi Szkudlarkowi, Skamanowi, Joystickowi, Karolowi Ejgenbergowi,
panu Jackowi z Winterturu za pomoc
- Jankowi Bocheńskiemu, Halinie Dobruckiej, Jackowi Spólnemu,
dr. Mirosławowi A. Madejowi, Bogdanowi Rinkowi, Bolesławowi
Rokowi, Krzysztofowi Rytelowi, Olafowi Swolkieniowi i in. za dotacje
i prenumeraty przyjaciół
Dzięki dotacji Haliny Dobruckiej oraz uprzejmości
drukarni pana Bolesława Dębiak możliwy był
druk ZB 147.
Agata Jałyńska, Anna Kurak z Etnoosu, Dezerter, Jacek
Kleyff, Janusz Reichel, Kapela ze Wsi Warszawa, Orkiestra pw.
św. Mikołaja, Ovo, Patyczak, Paweł Grzegorz Angerman
- zgodzili się wzbogacić nasz serwis internetowy o
swą muzykę! Zob. http://www.most.org.pl/zb/muzyka.htm (autorem podkładu muzycznego pod stronę główną ZB jest Daniel Lipiński, który dokonał tez remasteringu).
W ogóle warto zajrzeć na naszą stronę
by znaleźć np. wydaną tylko w internecie książkę
Piotra Beina "NATO na Bałkanach. W 1-szą rocznicę nalotów na Jugosławię". Na naszej stronie,
próćz kompletu naszych publikacji znajdziecie też
mnóstwo linków, nawet do internetowej mapy miast
Polski, rozkładu jazdy PKP, bramek do wysyłania SMSów
(tekstówek) na różne rodzaje telefonów
komórkowych oraz różnych przeszukiwarek internetowych.
Dobrą wiadomością jest też 100% dofinansowanie
przez Fundację im. Stefana Batorego projektu wydawania z
białoruską Hrupą "EkaInform" z Mińska
biuletynu "Zialony Kraj". Jego polskim redaktorem
będzie pomysłodawca projektu - Stanisław Górka.
W ZB 146 na s. 53 zabrakło adresu organizatorów:
Chojnickie Towarzystwo
Miłośników Roweru "Cyklista"
pl. Piastowski 28
89-600 Chojnice
|
Strona tytułowa: jest nr 20(146)/99 a powinno być 1(146)/00.
Podobny błąd znajduje się w stopce całego
numeru (wyszło jakby po ostatnim numerze roku 1999: 19(145)/99
nastąpił jednak kolejny).
ZB 147 - zabrakło polskiej litery w nazwisku autora pięknej fotografii z okładki - autorem jest pan Włodzimierz Łapiński.
Andrzej Żwawa
Jaki jest stan naszej przyrody, każdy widzi. Trudno tu
o optymizm. Dlatego w 143 nr ZB zwróciliśmy się
z prośbą do Czytelników o nadsyłanie propozycji
na temat:
Co robić, aby zintensyfikować działania na
rzecz zachowania zasobów przyrody i rozbudowy zieleni.
Choć to temat rzeka, szczegółowe pytania
sformułowaliśmy z nadzieją, że może jakaś
myśl Czytelników przyczyni się do tego, aby
coś drgnęło w naszym stosunku do ginącej
przyrody, a przede wszystkim ożywiło jakieś efektywniejsze
działania pro - natura.
Z nadesłanych propozycji każdy sam wyciągnie
wnioski, także przywołane instytucje. Redakcja ZB nie
wartościuje otrzymanych postulatów, ani nie narzuca
swojego zdania "podsumowaniem".
Bardzo dziękujemy za wszystkie odpowiedzi, a także
za dodatkowe uwagi i uzasadnienia nadesłanych propozycji.
Postulaty różnych autorów drukujemy łącznie,
w dosłownym brzmieniu, w kolejności pytań.
1. JAKIE KONKRETNE, DODATKOWE DZIAŁANIA WINNY BYĆ TWOIM ZDANIEM PODJĘTE PRZEZ WŁADZE CENTRALNE?
- Potrzebna jest nowelizacja prawa karnego, aby sprawy "przeciw
ochronie przyrody" nie były umarzane z powodu "niskiej
szkodliwości społecznej czynu".
- przy Urzędach Wojewódzkich - utworzyć pracownie
dokumentacji przyrodniczej wspierające wojewodów i
woj. konserwatorów przyrody,
- w starostwach powołać powiatowych konserwatorów
przyrody, podporządkowanych wojewódzkiemu konserwatorowi,
- Sejm powinien utworzyć stanowisko RZECZNIKA PRZYRODY
na prawach podobnych do NIK, lub rzecznika praw obywatelskich,
- nie prywatyzować lasów państwowych, jezior
- zwłaszcza dużych - i terenów nadrzecznych;
tereny zalewowe powinny bezwarunkowo pozostać państwowe,
- Ministerstwo Środowiska winno przeprowadzić szeroką
kampanię informacyjną w mediach na temat ogromnych
strat i dalszych zagrożeń dla przyrody, a tym samym
dla ludzi,
- wobec znikomych szans uzyskania znaczących środków
finansowych dla poprawy w zapobieganiu tym zagrożeniom, należy
zaproponować Sejmowi uchwalenie na 5 - 10 lat dodatkowej
PRACUJĄCEJ SOBOTY, a uzyskane środki kierować
na specjalne konto - RATOWANIA PRZYRODY,
- zwrócić się do Ministerstwa Kultury aby
w swych programach inspirowało działania na rzecz upowszechniania
wyzwania naszych czasów: OCHRONA PRZYRODY - TO TAKŻE
ŚWIADECTWO KULTURY CZŁOWIEKA: potrzebne są działania
w rodzaju konkursów - zleceń dla pisarzy, plastyków,
scenarzystów, autorów tekstów piosenek itd.
np. nowe bajki przyjazne zwierzętom, a nie straszące
wydumanymi ludzkimi wadami, lansowanie różnych postaw
pro - natura w konkretnych sytuacjach współczesności,
- finansować przynajmniej jeden kolorowy tygodnik przyrodniczy
na wysokim poziomie, tak aby docierał on (za półdarmo)
do każdej z 27 000 szkół, 2860 samorządów
gminnych, do wszystkich nauczycieli, młodzieży i kiosków
RUCHU,
- zmienić politykę wobec paliw kopalnych, tzn. benzyn,
olejów napędowych itp. dotując paliwa odnawialne,
- prywatni producenci energii uzyskiwanej z wiatraków
i wód winni mieć zagwarantowaną sprzedaż
tej energii u monopolisty,
- wypracować plan działań wobec użytkowników
tworzyw sztucznych skłaniający do ograniczania ich,
oraz skuteczne formy recyklingu, a tworzywa szczególnie
niebezpieczne, wytwarzające dioksyny - całkowicie wyeliminować
drastycznymi podatkami.
2. POSTULATY DLA WŁADZ SAMORZĄDOWYCH
- trzeba zorganizować choć raz w roku ogólne
sadzenie drzewek i krzewów w okolicach miejsc zamieszkania,
upiększając w ten sposób okolicę,
- gminne samorządy powinny przeprowadzić inwentaryzację
miejsc nadających się do przekształcenia w minirezerwaty;
właścicielom tych terenów należy przedstawić
i udowodnić wartość przyrodniczą danych
obszarów i zaproponować ustanowienie na nich minirezerwatów,
władze gminne powinny też objąć ów
teren ochroną, powiadamiając o tym mieszkańców,
mogą też pośredniczyć w poszukiwaniach
wykonawców koniecznych prac,
- władze gminne winny założyć bądź
dotować przedsiębiorstwa skupu i przetwórstwa
śmieci, zamiast znajdować coraz to nowe miejsca na
lokalizację wysypisk,
- gminne samorządy utrzymujące szkoły nie mają
wpływu na programy nauczania, bo tym zajmują się
kuratoria i MEN, ale mogą przynajmniej wpływać
na obsadzanie boisk i terenów szkolnych gęstymi żywopłotami
i drzewami, a także na urządzanie szkolnych ogrodów
i miniszkółek, oraz produkowanie w szkolnych warsztatach
budek i karmników dla ptaków, rozprowadzanych wśród
rolników, co było znakomitą szkołą
umiłowania przyrody dawnych pokoleń.
3. POSTULATY DLA DYREKCJI SZKÓŁ
- w porozumieniu z dyrekcjami szkół, grupy ekologiczne
powinny przeprowadzać po kilka lekcji "ABC PRZYRODY",
w każdej klasie: sprawa jest na tyle istotna, że nauczyciele
przyrody wykazują kompletną indolencję w tym temacie
i częstymi są akcje przeciw przyrodzie, np. grabienie
liści w parkach,
- w szkołach potrzebne są prelekcje organizacji pozarządowych
np. pracowników parków krajobrazowych nt. ochrony
przyrody i zieleni oraz edukacja na odpowiednio prowadzonych ścieżkach
przyrodniczych w terenie,
- szkoły funkcjonujące na terenie gminy, powiadomione
o planach w zakresie tworzenia minirezerwatów mogą
podjąć współpracę z ich właścicielami
w celu wykorzystania takich miejsc w celach edukacyjnych: za
większą wartość edukacyjną uważam
przy tym udział i pomoc młodzieży przy tworzeniu
minirezerwatu, niż prowadzenie w nim lekcji ekologii,
- szkoły, jeśli nie mają warunków na współpracę
przy zakładaniu minirezerwatów, powinny przynajmniej
uczestniczyć w DNIACH WIERZBY (sadzeniu ich w ostatnią
sobotę marca), brać udział w wyszukaniu drzew
o randze pomnika przyrody, - jednym słowem uczyć młodzież
szacunku dla przyrody nie tylko na werbalnych lekcjach, ale przede
wszystkim poprzez własną pracę i przykład.
4. POSTULATY DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
- udział w programie minirezerwatów organizacji
pozarządowych jest oczywisty i dotyczy wspomagania realizatorów
programu pod względem fachowym i finansowym,
- niemal obowiązkiem (ustawowym) grupy ekologicznej powinno
być uczestnictwo ich przedstawicieli w zebraniach rad gmin
z głosem doradczym,
- jeżeli organizacja uważa się za ekologiczną,
winna wzmocnić swoje struktury odpowiedzialnymi ludźmi,
dążyć do profesjonalizmu, współpracować
z samorządami, a nawet wchodzić do nich.
5. JAKIE DZIAŁANIA POWINIEN PODEJMOWAĆ KAŻDY Z NAS
- winniśmy ograniczać konsumpcję niepotrzebnych
dóbr,
- każdego dnia przy podejmowaniu decyzji winniśmy
kierować się dobrem naszej ziemi.
6. Z CZYM POWINNIŚMY WYSTĘPOWAĆ, JEŚLI CHODZI O SPRAWY EKOLOGII W WYPADKU PRZYSTĄPIENIA DO UNII EUROPEJSKIEJ
- stawiać na ochronę obszarów wiejskich:
aby nasze ziemie nie były trute chemikaliami, byśmy
mogli produkować żywność mniej efektywnie,
ale za to zdrowszą; niech ta wiejska ziemia będzie
taką lokalną Arkadią ...
- powinniśmy starać się o pomoc Unii w zakresie
ekologizacji transportu, pozyskiwania czystych źródeł
energii, stworzenia programu zalesień terenów porolniczych
i uzyskania pomocy Unii w jego realizacji spowodowane planem Balcerowicza,
- starać się o pomoc w zakresie ekologizacji rolnictwa,
- zachęcać do zakładania minirezerwatów
w innych krajach, tak aby wszędzie poprzez praktyczną
pracę wychowywać grupy ekologów nie dopuszczających
w oddalonych ośrodkach np. do mordowania 250 milionów
wędrownych ptaków podczas przelotów,
- przy światowych tendencjach renaturalizacji przyrody
starać się z pomocą Unii o utrzymanie naturalnych
dolin wielkich rzek: Wisły, Bugu Narwi i Warty z Notecią
i należytego zbadania zbiorowisk roślinności łęgowej,
prawdziwego skarbu narodowej przyrody, która musi być
zachowana dla przyszłych pokoleń wbrew skompromitowanym
koncepcjom "kaskadyzacji" Wisły itp.
7. CZY I ILE RAZY LEKTURA ZB SKŁONIŁA CIĘ DO DZIAŁANIA?
- Wielokrotnie: sprowadzałem co najmniej 10 - 12 reklamowanych
książek, wspierałem ogłaszające się
eko-organizacje, wysyłałem inspirowane przez ZB petycje
do władz, w tym raz za granicę popierając pożyteczne
akcje, nakłoniłem znajomych do zainteresowania się
problematyką podnoszoną w ZB, głównie grupy
młodzieży,
- wartość ZB (dla siebie) upatruję nie tylko
w nakłanianiu mnie do podejmowania działań ale
też w poszerzaniu mojej wiedzy ekologicznej, umacnianiu moich
poglądów oraz w dostarczaniu argumentów na
rzecz ekologii i postaw proekologicznych w dyskusji z różnymi
osobami (przyjaciółmi, urzędnikami, myśliwymi
i in.) Dzięki lekturze ZB nie odczuwam też osamotnienia
wiedząc , że należę do sporej rodziny pokrewnych
duchem sympatyków ekologii i eko-filozofii.
* * *
Tyle - ANKIETA. Nagrody wylosowali: Jarosław I. z Wrocławia,
Iwona M. z Rudna i Artur Ś. z Głuchowa. Albumy przyrodnicze
wyślemy pocztą.
Redakcja ZB
ZB nr 3(148)/2000, 1-15.2.2000
Początek strony